intercash account  Klant login   |   intercash betalen  Betalen

Klant betaalt niet

Iedere ondernemer komt er vroeg of laat mee in aanraking: een klant betaalt niet. Soms is het geen onwil, maar zitten er andere redenen achter. Maar wat kunt u er aan doen? En hoe kunt u in de toekomst voorkomen dat de klant de facturen niet betaalt? Op deze pagina gaan wij dieper in op dit onderwerp vol met handige tips van onze experts.

Klant betaalt niet factuur

Klant betaalt factuur niet

Indien uw klant niet betaalt na het aangegeven betalingstermijn op uw factuur, is het raadzaam een herinnering te sturen naar uw klant. Uw klant kan immers de factuur vergeten zijn of niet ontvangen hebben door een of andere redenen. Indien er nog geen betaling heeft plaatsgevonden na het zenden van een herinnering, kunt u een aanmaning zenden. In de aanmaning staat op een iets dringerende toon dat de factuur voldaan moet worden binnen een termijn van vaak een paar dagen. Daarna kunt u eventueel een incassobureau inschakelen. U heeft tenslotte genoeg kansen gegeven aan uw klant.

Onze specialist aan het woord over een klant die niet betaalt

Marc Tukker

Marc Tukker

Jurist

Ik krijg dagelijks ondermers aan de telefoon die vragen wat ze moeten doen als e klant de factuur niet betaalt. Als ik vraag of de niet betalende klant al is gebeld, krijg ik vaak te horen dat dit nog niet is gedaan. Zonde, want door persoonlijk contact op te nemen kunt u er achter komen waarom er geen betaling komt. Ook laat u de klant merken dat u het u persoonlijk aantrekt en graag tot een goede oplossing wenst te komen.

De vervolg stappen bij een niet betalende klant

Natuurlijk is het vervelend wanneer een klant die niet tijdig betaalt na een incassoproces terughoudend is om verdere zaken met u te doen. Maar wat zijn de alternatieven als uw klant niet reageert? Bij Intercash bieden we de mogelijkheid om namens u een zogenaamde pre-incassobrief te versturen naar uw klant. Deze vriendelijke brief informeert de klant over de laatste gelegenheid om de betaling te verrichten zonder dat er incassokosten worden toegevoegd. Als de klant na deze termijn nog steeds niet betaalt, heeft u alle stappen genomen en is het tijd om een incassoprocedure te starten om uw niet betalende klant te laten betalen.

Het starten van een incassoprocedure hoeft echter niet noodzakelijkerwijs de relatie met uw klant te beschadigen. Een gezonde zakelijke relatie zou enige turbulentie moeten kunnen doorstaan. Na de afronding van het incassotraject sturen wij namens u en ons een bedankbrief aan uw klant voor de afhandeling van het dossier. Hiermee tonen we niet alleen professionaliteit, maar ook onze bereidheid om de relatie te behouden ondanks eventuele strubbelingen in het betalingsproces.

 

Wat u zelf kunt doen om te voorkomen dat uw klant niet betaalt

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw klant niet betaalt. Is de klant op vakantie? Komen de verstuurde facturen wel aan? Klopt het adres nog wel van de klant? Dit kunnen allemaal redenen zijn waarom uw factuur niet is voldaan. Stuur niet alleen e-mails maar bel met uw klant om er achter te komen wat er aan de hand kan zijn. Ook kunt u natuurlijk social media bekijken van uw klant waar misschien wel op staat dat het bedrijf wegens ziekte is gesloten.

Zijn de incassokosten voor mijn niet betalende klant?

De wettelijke incassokosten verhalen wij op uw niet betalende klant. De klant is immers de veroorzaker van deze kosten en is hier dus voor aansprakelijk. Ook moet uw klant de wettelijke rente voldoen aan u welke wij meevorderen. De hoogte van de incassokosten gaat naar een wettelijk vastgesstelde staffel. Benieuwd naar de hoogte van de incassokosten? Ga dan naar onze incasso calculator: Incassokosten berekenen.

Ontevreden klant wil niet betalen

Wil uw klant niet betalen omdat hij ontevreden is over de geleverde producten en of diensten? Bij ons kantoor komt het regelmatig voor dat facturen niet worden voldaan omdat een debiteur niet tevreden is. Onze juristen weten als geen ander hoe wij hiermee te werk moeten gaan om tot een betaling te komen van de openstaande vordering.

Uw debiteur betaalt niet omdat hij niet tevreden is en zou dit dus moeten onderbouwen met rechtsfeiten. Soms kan de debiteur gelijk hebben, maar gaat het over een klein puntje van de gehele overeenkomst. Dan mag de debiteur niet het gehele bedrag opschorten, maar alleen voor het gedeelte waarover de debiteur niet tevreden is.

Onze juristen hebben hier dagelijk mee te maken en kunnen u helpen om de betwiste vordering te beoordelen en te incasseren. Dien meteen uw zaak in, en onze jurtsen gaan meteen voor u aan de slag!

Graag vrijblijvend sparren over uw klant die niet betaalt?

Heeft u een vraag over een klant die de factuur niet voldoet? Of heeft u een andere vraag? Onze juristen staan u graag te woord om u verder te helpen!

Bel ons op telefoonnummer: 038 – 332 63 09

check 1 Direct een jurist met kennis aan de lijn

check 1 Gratis juridisch advies

check 1 Op werkdagen van 9:00 – 17:30 bereikbaar

check 1 Gratis voor ondernemers en ZZP-ers