intercash account  Klant login   |   intercash betalen  Betalen

Klant betaalt niet

Mijn klant betaalt niet, wat moet ik doen?

Iedere ondernemer komt er vroeg of laat mee in aanraking: een klant betaalt niet. Soms is het geen onwil, maar zitten er andere redenen achter. Maar wat kunt u er aan doen? En hoe kunt u in de toekomst voorkomen dat klanten de facturen niet betalen? Op deze pagina gaan wij dieper in op dit onderwerp vol met handige tips van onze experts.

Klant betaalt niet factuur

Mijn klant betaalt niet

Indien uw klant niet betaalt na het aangegeven betalingstermijn op uw factuur, is het raadzaam een herinnering te sturen naar uw klant. Uw klant kan immers de factuur vergeten zijn of niet ontvangen hebben door een of andere redenen. Indien er nog geen betaling heeft plaatsgevonden na het zenden van een herinnering, kunt u een aanmaning zenden. In de aanmaning staat op een iets dringerende toon dat de factuur voldaan moet worden binnen een termijn van vaak een paar dagen. Daarna kunt u eventueel een incassobureau inschakelen. U heeft tenslotte genoeg kansen gegeven aan uw klant.

De vervolg stappen bij een niet betalende klant

Het is natuurlijk vervelend als de klant die niet betaalt na een incasso traject geen zaken meer met u wilt doen. Maar wat moet u anders doen als uw klant nergens op reageert? Bij Intercash kunnen we namens u een zogehete veertiendagen brief sturen naar uw klant. In de brief staat dat uw klant een laatste termijn krijgt om de betaling te voldoen zonder dat er incassokosten in rekening worden gebracht. Betaalt de klant hierna nog niet, dan heeft u er alles aan gedaan en is het de stap op een incasso procedure op te starten.

Ook een incassoprocedure hoeft uw klantrelatie niet kapot te maken. Een goede relatie zou tegen een deukje moeten kunnen. Na een incassotraject bedanken wij uw klant dan ook namens u en ons voor de afhandeling van het dossier.

Wat u zelf kunt doen om te voorkomen dat uw klant niet betaalt

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw klant niet betaalt. Is de klant op vakantie? Komen de verstuurde facturen wel aan? Klopt het adres nog wel van de klant? Dit kunnen allemaal redenen zijn waarom uw factuur niet is voldaan. Stuur niet alleen e-mails maar bel met uw klant om er achter te komen wat er aan de hand kan zijn. Ook kunt u natuurlijk social media bekijken van uw klant waar misschien wel op staat dat het bedrijf wegens ziekte is gesloten.

Zijn de incassokosten voor mijn niet betalende klant?

De wettelijke incassokosten verhalen wij op uw niet betalende klant. De klant is immers de veroorzaker van deze kosten en is hier dus voor aansprakelijk. Ook moet uw klant de wettelijke rente voldoen aan u welke wij meevorderen. De hoogte van de incassokosten gaat naar een wettelijk vastgesstelde staffel. Benieuwd naar de hoogte van de incassokosten? Ga dan naar onze incasso calculator: Incassokosten berekenen.

Ontevreden klant wil niet betalen

Wil uw klant niet betalen omdat hij ontevreden is over de geleverde producten en of diensten? Bij ons kantoor komt het regelmatig voor dat facturen niet worden voldaan omdat een debiteur niet tevreden is. Onze juristen weten als geen ander hoe wij hiermee te werk moeten gaan om tot een betaling te komen van de openstaande vordering.

Uw debiteur betaalt niet omdat hij niet tevreden is en zou dit dus moeten onderbouwen met rechtsfeiten. Soms kan de debiteur gelijk hebben, maar gaat het over een klein puntje van de gehele overeenkomst. Dan mag de debiteur niet het gehele bedrag opschorten, maar alleen voor het gedeelte waarover de debiteur niet tevreden is.

Onze juristen hebben hier dagelijk mee te maken en kunnen u helpen om de betwiste vordering te beoordelen en te incasseren. Dien meteen uw zaak in, en onze jurtsen gaan meteen voor u aan de slag!