Intercash

Aanneming van werk, beoordeling en aansprakelijkheden

Home /

Aanneming van werk, beoordeling en aansprakelijkheden

Picture of Marc Tukker
Marc Tukker

Laatst bijgewerkt: 11 oktober 2025 | Door Marc Tukker, WKI-geregistreerd incasso specialist.

WANNEER IS ER OPGELEVERD?

Bij aanneming van werk is naar de aard sprake van een resultaatsverbintenis. Het werk moet op een wel of niet bepaald moment gereed zijn. Vervolgens wordt beoordeeld of de aannemer zijn verplichting uit de aannemingsovereenkomst correct is nagekomen. 

In art. 7:758 BW is een regeling opgenomen betreffende de oplevering, de risico en aansprakelijkheid.

Die regeling behelst het volgende:

  • De aannemer moet de opdrachtgever te kennen geven dat het werk klaar is om te worden opgeleverd.
  • De opdrachtgever moet het werk binnen een redelijke termijn keuren en
    • aanvaardt het werk (al dan niet onder voorbehoud van herstel van de gebreken) of
    • weigert het werk, onder aanwijzing van de gebreken.
  • Als de opdrachtgever het werk niet binnen een redelijke termijn keurt, wordt geacht dat hij het werk stilzwijgend heeft aanvaarding.
  • Na aanvaarding wordt het werk als opgeleverd beschouwd.
  • Na oplevering  is het werk voor risico van de opdrachtgever.
  • De aannemer is ontslagen van de aansprakelijkheid voor gebreken die de opdrachtgever op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken (zichtbare gebreken).
  • Omdat de aannemer na oplevering heeft voldaan aan al zijn verplichtingen uit de overeenkomst, wordt de opdrachtgever op dat moment de volledige aanneemsom verschuldigd.

Uit de regeling van art. 7:758 BW volgt onder meer:

ZICHTBARE GEBREKEN

Opdrachtgever moet bij de keuring het werk óf onder voorbehoud van herstel aanvaarden (het werk is dan wél opgeleverd) of de klant moet het werk weigeren, onder aanwijzing van de gebreken (het werk is dan niet opgeleverd; de opdrachtgever ‘vordert’ dan feitelijk alsnog dat de aannemer zijn verbintenis om het werk van stoffelijke aard tot stand te brengen deugdelijk nakomt, waarna het alsnog tot een oplevering van dat werk moet komen). Het is verstandig om een door beide partijen ondertekende akte op te stellen waarop de zichtbare gebreken zijn vermeld.

Op grond van het bepaalde in artikel 7:758 lid 3 BW is een aannemer ontslagen van de aansprakelijkheid voor gebreken die de opdrachtgever op het tijdstip van oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken. Door de wetgever wordt artikel 7:758 lid 3 BW gezien als een uitwerking van het bepaalde in artikel 6:89 BW (rechtsverlies door niet-tijdig protesteren). De ratio van artikel 6:89 BW is de schuldenaar te beschermen tegen late en daardoor moeilijk te betwisten klachten.

VERBORGEN GEBREKEN

In art. 7:759 BW is vervolgens een regeling opgenomen voor de situatie waarin het werk ná oplevering gebreken vertoont waarvoor de aannemer aansprakelijk is. Dan gaat het dus om:

  • ONZICHTBARE GEBREKEN op het moment van oplevering  of
  • ZICHTBARE GEBREKEN op het moment van oplevering, waarbij de opdrachtgever het werk onder voorbehoud van herstel van die gebreken heeft aanvaard, of gebreken die pas ná oplevering zijn ontstaan, maar bijvoorbeeld een gevolg zijn van het gebruik van ondeugdelijke materialen/hulpmiddelen door de aannemer of constructiefouten.

Het komt regelmatig voor dat de opdrachtgever de factuur niet betaalt omdat hij stelt dat het werk niet aan de overeenkomst beantwoord.

Om uw geld te krijgen komen de volgende vragen aan bod:

Is er opgeleverd, zo ja wanneer is er opgeleverd, is er onder voorbehoud opgeleverd, is er sprake van zichtbare of onzichtbare gebreken.

Om problemen te voorkomen kun je de volgende punten schriftelijk of per mail vastleggen:

  • geef aan dat het werk gereed is en ter keuring wordt aangeboden.
  • de uitkomst van de keuring en eventuele gebreken.
  • waarom u het niet eens bent met de gemelde gebreken en dat u niet tot herstel over gaat.
  • geef duidelijk aan dat je het werk als opgeleverd beschouwt en aanspraak maakt op volledige betaling.
Deel het bericht :

Direct contact?

Bel ons nu:

Michael C. profielfoto
Michael C.
19:54 06 Oct 25
Intercash heeft me snel en vakkundig geholpen bij verschillende facturen die niet betaalt werden. Blij mee een aanrader.
Robin V. profielfoto
Robin V.
07:53 25 Sep 25
Dit was mijn eerste ervaring met een incassobureau. Het contact verliep prettig en deskundig. Er werd in passende oplossingen gedacht. Een volgende keer ga ik zeker weer contact opnemen.
Anne S. profielfoto
Anne S.
06:54 12 Sep 25
Zelf was ik er zenuwachtig om een incassobureau in te schakelen, maar ze stelde me helemaal gerust en ze nemen ook echt gelijk actie. Binnen een week is het geregeld
Swen R. profielfoto
Swen R.
10:17 22 Aug 25
Als ondernemer heb je soms te dealen met wanbetalers. Gelukkig worden wij hierbij steevast goed geholpen door jullie. Hierbij mijn waardering, jullie zetten door waar andere stoppen. Echt top.
Tim Van D. profielfoto
Tim Van D.
08:01 15 Aug 25
Eerste bericht: Mark kan niet luisteren en biedt daardoor weinig hulp.

Tweede bericht: Mark heeft me zojuist gebeld na deze review en heeft me bedreigd met het eraf halen van deze review. Hij zei als ik deze review niet eraf haal dan gaat hij een gerechtelijke procedures met me aan. Dit is een man die vrijheid van spreken ontneemt! De rating van intercash is nu een stuk begrijpelijker.

Derde bericht: bedankt voor je politiek correcte antwoord ik had gehoopt van een professioneel bedrijf dat dit ook telefonisch ter sprake zou zijn. Fijn dat je ook laat weten dat je erg goed bent in alle verantwoordelijkheid ook jouw eigen verantwoordlijkheid bij de klanten neerlegt. Tevens is het traject voor mij alleen maar gunstig want dan ben ik eerder van deze kosten af. Dan kan ik alles hebben betaald in één inplaats van twee jaar. Als het nog met een beter incasso bedrijf was zou het helemaal geweldig zijn. Om het nogmaals te proberen te verduidelijke voor jou Mark. De eerste fout vanaf mijn kant was het betalen doormiddel van een directe betaling naar het bekende rekeningnummer. Indien er bij het eerste gesprek goed was geluisterd vanaf jou kant. Dan had ik gelijk geweten dat de enige mogelijke manier om te betalen is via de link in de email. Fijn dat dit drie bellentjes en een bel naar de andere klant heeft moeten komen voordat dit ter verduidelijking werdt gebracht. Ik hoop dat dit duidelijk is zelfs voor jou. Anders hoor ik het graag zodat iedereen weet en begrijpt wat voor Incasso bedrijf dit is.
Marieke S. profielfoto
Marieke S.
11:12 06 Aug 25
Na veel stress helaas moeten kiezen voor een incassobureau. Wat ben ik blij dat ik voor intercash heb gekozen! Vanaf het inschakelen van jullie hulp was het binnen twee dagen geregeld. Er werd direct professioneel actie ondernomen.
Dirk van der H. profielfoto
Dirk van der H.
07:31 05 Aug 25
Ik kan helaas niks anders dan onvrede uiten over de werkwijze. Het bedrijf verschuilt zich achter b2b voorwaarde maar misleid zakelijke klanten wel degelijk.

Op de gehele aanmeldpagina wordt gesproken over no cure no pay wat ze afdoen als marketing term maar wat voor een consument ( en zakelijk klant) wel degelijk een belofte is. Nergens staan aanvullende voorwaardes vermeld tijdens het aanmelden. Enkel een algemene voorwaarde knop.

Na het sluiten van een mislukte casus krijg je direct de factuur binnen. Het slechte is nog dat er weken zonder reactie zijn geweest en vervolgens kwam het bericht we hebben geen gehoor gekregen. Tijdens een telefoon gesprek werd erg duidelijk dat onder de werkzaamheden een verkeerd bedrijf benaderd is. Dat zal uiteraard niet toegegeven worden maar dit was overduidelijk.

Erg jammer dat er op deze manier zaken gedaan worden.
Patience G. profielfoto
Patience G.
10:41 10 Dec 24
Heel tevreden over deze samenwerking. Er werd daadkrachtig en professioneel gehandeld.
henri Z. profielfoto
henri Z.
11:33 20 Nov 24
Snelle opvolging en duidelijke communicatie.
Ik kan iedereen dit bedrijf aanraden!
Steven S. profielfoto
Steven S.
20:15 11 Nov 24
Zeer tevreden met de service van Intercash Incasso Juristen. Professioneel, snel en effectief in hun aanpak. Ze hielden me goed op de hoogte van de voortgang en zorgden voor een snelle en correcte afhandeling van mijn zaak. Deskundige en vriendelijke medewerkers die echt meedenken. Een aanrader voor iedereen die op zoek is naar betrouwbare incassohulp!
Youri N. profielfoto
Youri N.
06:08 12 Oct 24
Dankzij Marc heb ik mijn betaling snel ontvangen! De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is echt opvallend. Ze nemen de tijd om naar mijn vragen te luisteren en houden me goed geïnformeerd over de voortgang. Ik ben erg tevreden en kan Intercash van harte aanbevelen!
Arend J. profielfoto
Arend J.
17:21 25 Sep 24
Dankzij Marc heb ik snel mijn geld binnen gekregen! Zat eerst bij een ander incassobureau waar ik niet tevreden was. Nu super tevreden met intercash!
Renée B profielfoto
Renée B
13:39 31 Jul 24
De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is indrukwekkend. Ze stellen alles in het werk om een goede oplossing te vinden. Ze luisteren naar mijn vragen en zorgen ervoor dat ik op de hoogte blijf van de voortgang. Ik raad Intercash van harte aan.
Luc V. profielfoto
Luc V.
07:15 08 Jul 24
Zeer kundig geholpen door Marc Tukker. Houd je goed op de hoogte tijdens het proces en heeft een voortvarende aanpak.
Meer beoordelingen

Graag persoonlijk contact?

Marc Tukker ervaren jurist bij Intercash

Marc Tukker

Jurist met 5+ jaar ervaring

Contact + bestand

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, doc, docx, txt, jpeg, eps, svg, Max. bestandsgrootte: 512 MB.

    Bel ons voor Advies

    Meer blogs