Betwiste vordering: hoe lost u dit op?
Een betwiste vordering is een vordering waarbij verweer is gevoerd door de tegenpartij. Hierbij geeft de klant aan een ‘goede’ reden te hebben om de openstaande factuur niet te betalen. Een betwisting kan diverse redenen hebben. Zo kan het zijn dat er niet is voldaan aan de overeenkomst, er niet volgens afspraak is geleverd of een beding in de algemene voorwaarden niet bent nagekomen.
Indien u een betwiste vordering heeft, is een normaal incassotraject niet voldoende om het conflict op te lossen. Hierbij kunt u het beste onze juristen inschakelen om het conflict in juridische zin uit te zoeken en op te lossen. Vaak kan een regulier incasso kantoor deze zaken niet behandelen, gezien de medewerkers niet over juridische kennis beschikken. Onze ervaren juristen hebben deze kennis wel, en kunnen u dus bijstaan in een gerechtelijk traject.
Heeft u een betwiste vordering en wilt u hierover een gratis advies van onze juristen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, en wij helpen u waar wij kunnen. Onze juristen zullen u dan een eerlijk en goed advies geven over uw betwiste vordering.
Experts in het oplossen van betwiste facturen
Onze juristen hebben dagelijks te maken met bedrijven die ons inschakelen voor hun betwiste factuur. Niet voor niets maken ondernemers gebruik van onze diensten, wij zijn immers experts in het incasseren van betwiste vorderingen.
De voordelen van onze juristen bij een betwisting
Een eerlijk advies over uw slagingskans
Experts in het oplossen van betwistingen
Wij zorgen voor een ijzer sterke zaak
Aanpak met behoudt van uw klantrelatie
Helder over de kosten
%
Slagingspercentage (2023)
Onze werkwijze bij een betwiste vordering
Een betwiste vordering heeft een persoonlijke aanpak nodig in vergelijking met een onbetwiste vordering. Bij een onbetwiste vordering manen wij uw debiteur aan om snel te betalen, maar dit heeft bij een betwisting geen enkel effect. Eerst moet namelijk het juridische conflict opgelost worden. Het inschakelen van een regulier incassobureau heeft dan ook geen enkele zin. Daarom kunt u het beste Intercash inschakelen waar ervaren juristen u helpen met uw juridisch conflict. Hieronder leggen wij u per stap uit hoe onze werkwijze is bij een betwiste vordering.
Stap 1: een vrijblijvend adviesgesprek
Voordat we het juridische proces eventueel samen met u aangaan, willen we natuurlijk eerst de betwisting grondig uitzoeken hoe dit juridisch in elkaar zit. Eventueel zullen wij u vragen om aanvullende stukken te overleggen zoals de factuur, overeenkomst, algemene voorwaarden en correspondentie die is gevoerd. Hierna zullen onze juristen u een advies geven over uw zaak.
Stap 2: Er nog zonder tussenkomst van de rechter proberen uit te komen
Onze intentie is altijd om er nog op een minnelijke manier uit te komen zonder dat de rechter hierbij komt kijken. We proberen de debiteur dan ook met een juridische onderbouwing te bewegen om de betaling te voldoen. Het kan de debiteur immers veel geld schelen indien dit nog opgelost kan worden zonder rechtszaak.
Stap 3: Een gerechtelijke procedure
Indien we er niet uitkomen met uw debiteur zullen we de vervolgstap moeten nemen om via de rechtbank het conflict op te lossen. Een rechter zal zich over de zaak buigen en uitspraak doen. Tijdens de procedure zult u bijgestaan worden door een ervaren jurist van Intercash. De jurist zal zorgen dat uw zaak juridisch sterk in elkaar zit en begeleid u bij dit gehele proces.
Geen No Cure No Pay bij een betwiste vordering
Wij kunnen helaas geen betwiste vorderingen behandelen op basis van No cure No pay. Dit komt doordat bij een betwisting vaak een uitgebreid verweer nodig is of een gerechtelijke procedure om het op te kunnen lossen.
Wij begrijpen als geen ander dat u niet zit te wachten op onverwachte kosten. Daarom informeren onze juridische experts u vooraf wat de kosten zullen zijn indien u een gerechtelijke procedure gaat starten. Het behandelen van uw zaak gaat dan naar een vast uurtarief of een vaste prijsafspraak. We starten deze procedure pas indien u hier een akkoord op heeft gegeven.
Tips van onze juristen voor het oplossen van een betwiste vordering
Als uw klant om welke reden dan ook niet tevreden is over uw geleverde dienst of product, kunt u er zelf natuurlijk ook nog proberen uit te komen met uw klant. Hieronder een aantal tips van onze juridische experts:
1. Praat met uw klant
Neem contact op met uw klant en kijk wat er aan de hand is. Laat uw klant zijn verhaal doen zonder meteen in de verdediging te schieten. Laat uw klant merken dat u zijn kant van het verhaal serieus neemt. Vaak kan dit al tot een eventuele oplossing lijden.
2. Zoek uit of de klacht van uw klant terecht is
Nu u weet waarom de klant uw factuur betwist, kunt u uitzoeken of dit daadwerkelijk klopt. U kunt dit doen door te kijken wat er is afgesproken ten tijde van het sluiten van de overeenkomst. Waren er algemene voorwaarden van toepassing die betrekking kunnen hebben op dit juridische conflict? Bekijk dus alles grondig door. Indien uw klant gelijk heeft, los dit dan op een persoonlijke manier op. Komt u er zelf niet uit? Bel dan met onze juristen die u kunnen voorzien van een advies.
3. Is de betwisting ongegrond?
Is de klacht van de klant onterecht? Geeft dit dan aan bij uw klant en onderbouw waarom de klacht volgens u niet terecht is. Geef uw klant een duidelijke laatste termijn om de betaling te voldoen. Vermeld ook dat indien de betaling niet tijdig voldaan wordt, u verdere juridische stappen zult ondernemen.
Veel gestelde vragen
Mag mijn klant de gehele betaling opschorten bij een betwiste vordering?
Indien uw klant de gehele vordering betwist en deze is gegrond, dan mag de debiteur de betaling opschorten. Betwist de klant een deel van de vordering, dan mag de klant alleen het deel opschorten waarover u beiden verdeeld bent.
Wat is het verschil tussen een betwiste en onbetwiste vordering?
Toch nog advies nodig of een vraag?
Wij staan u graag te woord om u verder te helpen!
Bel ons op telefoonnummer: 038 – 332 63 09
Direct een jurist met kennis aan de lijn van betwistingen
Gratis juridisch advies over uw betwiste factuur
Op werkdagen van 9:00 – 17:30 bereikbaar