intercash account  Klant login   |   intercash betalen  Betalen

Wat zijn betalingsvoorwaarden en hoe hanteert u deze?

Betalingsvoorwaarden zijn een belangrijk onderdeel bij uw overeenkomst met uw klant. Hierin staan namelijk duidelijke afspraken over de betaling van uw factuur. Hierin staat namelijk wanneer de factuur voldaan moet zijn en wat de gevolgen zijn als dit niet gebeurt. Door deze afspraken duidelijk vast te leggen in deze voorwaarden, voorkomt u wanbetaling en zult u sterk staan in het geval er een juridisch conflict onstaat met uw klant.

Onze juristen voorkomen graag dat u bij een conflict niet sterk staat omdat u de betalingsvoorwaarden niet goed heeft geregeld.

Onderaan deze pagina hebben wij voor u een standaard betalingsvoorwaarden gemaakt welke u gratis kunt downloaden!

 

De voordelen van waterdichte betalingsvoorwaarden:

check 1  Korte betalingstermijnen die uw cashflow verbeteren                 check 1  Duidelijke vastgelegde afspraken met uw klant
check 1  Het stimuleren van een beter betalingsgedrag                            check 1  Goed ingedekt bij wanbetaling en juridische stappen
check 1  Minder achter openstaande facturen aan                                    check 1  U en uw klant weten waar ze aan toe zijn

No cure no pay incasso juristen

Wat zijn betalingsvoorwaarden?

Betalingsvoorwaarden zijn bedingen die toezien op betalingen, facturen, rente, incassokosten en veel meer aanverwante onderwerpen. Ook vaak wordt betalingscondities gebruikt al synoniem. De betalingsvoorwaarden maken vaak deel uit van de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden met vaak de betalingsvoorwaarden erin opgenomen, zijn bedoeld om op meerdere overeenkomsten van toepassing verklaard te worden. 

Marc Tukker

Marc Tukker

Jurist

Ik zie helaas nog veel ondernemers die wel betalingsvoorwaarden hebben, maar deze niet goed hanteren. Als ik een ondernemer vraag of ze een betalingsvoorwaarden hebben is het antwoord vaak: Ja deze staan op onze facturen. Maar dan zijn deze niet van toepassing verklaard bij het aangaan van de overeenkomst, en dus ongeldig. 

Daarom help ik onze klanten vrijblijvend hoe ze de deze voorwaarden moeten inrichten op hun overeenkomst en offertes.

Hoe legt u betalingsvoorwaarden vast?

 Het alleen vermelden op de factuur dat uw betalingsvoorwaarden van toepassing zijn is niet voldoende om ze rechtsgeldig te maken. Ze moeten tijdens het sluiten van de overeenkomst van toepassing worden verklaard, en op de eventuele offerte vermeld staan. Hoe duidelijker de afspraken rond de betalingscondities zijn vastgelegd, hoe minder kans u heeft op wanbetaling en conflicten over de betalingstermijn.

Er zijn diverse manieren om uw betalingsvoorwaarden vast te leggen. Hieronder gaan we hier stapsgewijs op in.

In de offerte

U kunt de betalingsvoorwaarden ook ter hand stellen bij uw offertes richting de klanten. Zo geeft u de klant de kans om de betalingscondities al voor het sluiten van de overeenkomst door te nemen. Tevens is dit een juiste manier om de voorwaarden van toepassing te verklaren. Indien de klant akkoord gaat met de aangeboden offerte, gaat de klant ook akkoord met de betalingsvoorwaarden. Door dit standaard in te richten, voorkomt u later een discussie over de termijn wanneer de factuur voldaan moest worden. Ook kunt u bewijzen dat de betalingscondities zijn geaccepteerd te tijde van het sluiten van de overeenkomst. U kunt het termijn voor betalen ook per klant apart regelen.

In de algemene voorwaarden

De meeste bedrijven nemen de betalingsvoorwaarden op in hun algemene voorwaarden. Het is immers veel efficiënter dan voor elk beding losse voorwaarden te maken. Doordat u de betalingsvoorwaarden opneemt in de algemene voorwaarden, zijn ze op alle te sluiten overeenkomsten.

Gebruik de algemene voorwaarden wel op de juiste wijzen, anders zijn ze in geval van een juridisch conflict vernietigbaar.

Op de facturen

Juridisch gezien is het niet rechtsgeldig om pas op de factuur de voorwaarden te vermelden. Een factuur ontvangt de klant immers na het sluiten van de overeenkomst, waardoor de klant geen kennis heeft kunnen nemen van deze voorwaarden bij het sluiten van de overeenkomst. Zo dienen de voorwaarden voordat de overeenkomst tot stand komt ter hand gesteld zijn aan de klant. U kunt ze dus mee sturen met de offerte of de overeenkomst zelf.

Wel is het verstandig om delen uit uw betalingsvoorwaarden te vermelden op de factuur. U kunt denken aan de betalingstermijn en hoe de klant kan betalen. 

Op de website

Betalingsvoorwaarden zijn ook van groot belang indien u producten of diensten verkoopt op het internet. Indien een klant iets koopt, moet de klant vaak eerst de betalingsvoorwaarden en of alegemene voorwaarden accepteren voordat de klant kan afrekenen. Hierdoor sluit u dus een overeenkomst met de toepasselijke algemene voorwarden die de klant heeft geaccepteerd. Ook is het voor een professioneel bedrijf natuurlijk belangrijk om uw klanten te infomeren wat uw voorwaarden zijn. Zo kan de klant duidelijk zien wat uw voorwaarden zijn en of de klant met uw bedrijf in zee wenst te gaan. 

 

Waterdichte betalingsvoorwaarden laten opstellen?

Van belang bij het opstellen van algemene betalingsvoorwaarden is dat de bedingen voldoen aan de wettelijke vereisten. Laat daarom uw voorwaarden opstellen door een jurist om te voorkomen dat uw voorwaarden voldoen aan alle wettelijke regels en goed in elkaar zit. De juristen van Intercash stellen de voorwaarden voor u op, rekening houdende met de sector waarin u werkzaam bent. De voorwaarden sluiten dan goed aan bij uw bedrijf en voldoen aan alle wettelijke vereisten.

voorbeeld betalingsvoorwaarden Intercash

Wettelijke regels voor betalingsvoorwaarden

De toepasselijkheid van de wettelijke regels voor de betalingscondities zijn afhankelijk van:

– Het soort overeenkomst waarop de betalingscondities van toepassing zijn

– De toepasselijke wetgeving

– De gebruiker van de voorwaarden

– De wederpartij, zoals de klant

De voorwaarden moeten afgestemd zijn op bovengenoemde punten. Wettelijk worden particulieren, eenmanszaken en zzp’ers beter beschermd dan grote bedrijven zoals een besloten vennootschap. Op een overeenkomst met een particulier gelden er dus andere wettelijke regels dan voor een overeenkomst met een bedrijf. Ook gelden er andere wettelijke regels voor bijvoorbeeld een koopcontract  dan een overeenkomst van opdracht. 

Aangezien de betalingsvoorwaarden vallen onder de algemene voorwaarden, zijn de wettelijke regels voor algemene voorwaarden van toepassing.

De grijze en zwarte lijst van bedingen in de voorwaarden

Er is in de wet ook een zwarte en grijze lijst met onredelijk bezwarende bedingen vastgelegd. Deze zwarte (artikel 6:236 WB) en grijze lijst (artikel 6:237 WB) met onredelijk bezwarende bedingen zijn van toepassing indien u handelt met een particulier die niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep. In de jurisprudentie zijn echter vele voorbeelden te vinden waarbij deze regels ook van toepassing kunnen zijn op kleine bedrijven zoals eenmanszaken en Zzp’ers. Er met dus rekening gehouden worden met de reflexwerking van deze lijsten.

Wat staat er in de betalingsvoorwaarden?

In de betalingsvoorwaarden staan vaak een aantal bepalingen vermeld die veel voorkomen. Denk aan onmisbare dingen zoals betaalmethodes en welke betalingstermijn van toepassing is op de overeenkomst. Hieronder behandelen we de meest voorkomende bedingen in deze voorwaarden.

De betalingsmethoden

Het is natuurlijk belangrijk om uw klant te informeren hoe hij kan betalen en welke betalingsmethoden u accepteert. Zo kunt u denken aan een contante betaling, via overschrijving per bank of via IDEAL. Door dit vast te leggen in de voorwaarden voorkomt u dat uw klant betaalt op een wijze die u niet wenst. Ook is het verstandig om uw gewenste betalingswijze te vermelden op de facturen die u naar uw klanten stuurt.

Het bedrag

Om te voorkomen dat uw factuur wordt betaald met een vreemde valuta, kunt in de voorwaarden opnemen dat u alleen een bepaalde valuta accepteert als betaling. Ook van belang om op te nemen in de voorwaarden is, of uw bedragen inclusief of exclusief btw zijn.

Welke betalingstermijn geldt?

In de voorwaarden zijn de betalingstermijnen onmisbaar. Voor zakelijke klanten is het betalingstermijn wettelijk vastgelegd, namelijk 30 dagen. Indien u met uw zakelijke klant anders overeenkomt, geldt dit termijn uiteraard. Voor de particuliere klant heeft u zelf de vrijheid om een betalingstermijn te bepalen. Echte, dit termijn moet wel redelijk zijn. 14 dagen wordt vaak gebruikt indien het om een particuliere klant gaat. Ook heeft een korte betalingstermijn het voordeel dat de betalingen sneller binnenkomen, en u minder kans heeft op dubieuze debiteuren.

Facturatie

Vermeld in de voorwaarden wanneer u de factuur verstuurt naar uw klant. Dit kan zijn na de levering of na het sluiten van de overeenkomst. U kunt ook per klant aparte afspraken maken wanneer u de facuur verstuurt. 

 

Gratis voorbeeld betalingsvoorwaarden

Hieronder kunt u een gratis voorbeeld downloaden.

Nog vragen die onbeantwoord zijn gebleven over de betalingsvoorwaarden?

Onze juridische specialisten helpen u graag verder met uw vraag!

Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 038 – 332 63 09

check 1 Een eerlijk en goed advies, uw betrouwbare incasso partner

check 1 Gratis advies over uw incasso zaak

check 1 Op werkdagen van 9:00 – 17:30 bereikbaar

Veel gestelde vragen voor u beantwoord

Wat voor betalingstermijn is gebruikelijk?

Bij zakelijke klanten bent u gebonden aan de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Bent u een ander termijn overeengekomen? Dan geldt dit termijn. Echter, is dit alleen geldig indien u bij het sluiten van de overeenkomst dit bent overeengekomen. Het alleen vermelden op de factuur is niet rechtsgeldig.

Bij een particuliere klant mag u zelf bepalen wat de betalingstermijn is. Echter, dit moet een ‘redelijke’ betalingstermijn zijn. Maar wat wordt verstaan onder een redelijk termijn? Dit is geheel afhankelijk van wat voor dienst en of product u levert. In veel gevallen wordt een betalingstermijn van 14 dagen als redelijk beschouwd.

Wat is het verschil tussen algemene voorwaarden en betalingsvoorwaarden?

Algemene voorwaarden bevatten meer bedingen dan alleen de voorwaarden voor de betalingen van uw product of dienst. Zo worden vaak de betalingsvoorwaarden in de algemene voorwaarden opgenomen.

 

Moet ik de voorwaarden deponeren?

Nee, het is niet nodig om uw voorwaarden te deponderen. Veel ondernemers denken dat dit verplicht is, maar dit is echter niet zo. Ook kost het onnodig veel geld om dit te doen.

 

Welke betalingsmethoden zijn er beschikbaar?

In de voorwaarden kunt u opnemen hoe u wilt dat de klant de factuur betaalt. Hieronder treft u een aantal gebruikelijke betalingsmethoden aan:

  • Bankoverschrijving
  • IDEAL
  • PayPall
  • Contante betaling
  • Creditcard
  • Acceptgiro
  • Automatische incasso
  • Via een betalingsregeling