Voorafgaand aan het versturen van de aanmaningsbrief
Voor velen is het onduidelijk hoe je een goede sommatiebrief schrijft die aan de wettelijke vereisten voldoet. Intercash helpt u daarom graag met het geven van de juiste informatie en tips om een goede sommatiebrief te kunnen schrijven.
Er is één belangrijk punt welke niet mag ontbreken in een sommatiebrief. U dient de schuldenaar altijd schriftelijk of per e-mail aan te zeggen dat hij in gebreke is gebleven. Met dit belangrijk punt valt of staat de gehele incassoprocedure.
Voorafgaand aan het versturen van een sommatiebrief heeft u als het goed is al diverse stappen ondernomen. Bijvoobeeld het verzenden van de factuur aan uw debiteur, en herinneringen. Dat mag per post, e-mail of persoonlijk. Hiermee beweegt u de debiteur tot het betalen van de openstaande betaling.
Een aanmaning verzenden
Wanneer uw klant niet reageert op uw factuur en/of verzonden herinnering, is de volgende stap het verzenden van een schriftelijke aanmaning. Deze brief heeft een strengere toon dan een herinnering en u verzoekt uw klant dringend om de betaling binnen een kortere termijn te voldoen, meestal binnen 5 dagen.
Een sommatiebrief verzenden
Na het verstrijken van de betalingstermijn en het uitblijven van betaling, zelfs na het verzenden van de aanmaningsbrief, kan het tijd zijn om actie te ondernemen. Uw onbetaalde factuur kan worden overgedragen voor incasso, en zo kan het incassoproces worden geïnitieerd. Het is van cruciaal belang om een formele aanmaningsbrief te sturen waarin de schuldenaar op de hoogte wordt gesteld van zijn verzuim. Zonder deze kennisgeving is de schuldenaar niet wettelijk verplicht om de incassokosten te betalen.
Aan deze vereisten dient een wettelijke sommatiebrief te voldoen:
- De hoofdsom vermelden en om welke factuur(en) het gaat.
- Stuur de betreffende openstaande factuur(en) mee als bijlage.
- Vermeld duidelijk dat de klant nog 14 dagen na ontvangst van de brief de betaling kan voldoen.
- Vermeld de exacte hoogte van de incassokosten en geef aan dat de klant deze dient te voldoen indien de betaling niet binnen het gestelde termijn voldaan wordt.