intercash account  Klant login   |   intercash betalen  Betalen

Vordering uit handen geven

Helaas krijgt vrijwel elke ondernemer vroeg of laat te maken met klanten die hun facturen te laat betalen, of zelfs helemaal niet betalen. Ondanks herhaalde herinneringen en pogingen tot contact blijft de betaling uit. Op dat moment wilt u wellicht de openstaande factuur uit handen geven een incassobureau. Echter, u twijfelt misschien omdat u de klantrelatie niet wilt schaden, of omdat u een slechte ervaring heeft gehad met een ander incassobureau.

Voordat u besluit om de vordering uit handen te geven, wilt u weten hoe het incassobureau te werk gaat en wat anderen van hun ervaringen met dit bureau vinden. In dit artikel bespreken we uitgebreid waar u op moet letten bij het kiezen van een incassobureau, zodat u een weloverwogen beslissing kunt nemen zonder dat dit ten koste gaat van uw klantrelatie.

 Factuur uit handen geven? Wacht niet te lang!

Aarzelt u nog om de openstaande factuur over te dragen? Of stelt u het uit in de hoop dat uw klant alsnog zal betalen? Wacht hier niet te lang mee. Uit ervaring blijkt dat hoe langer u wacht, hoe moeilijker het wordt om de vordering te innen.

Als u zelf al meerdere herinneringen heeft verzonden en u bent nu klaar met afwachten, overweeg dan om uw vordering in te dienen bij Intercash. Onze ervaring leert namelijk dat facturen die al te lang openstaan, steeds moeilijker te incasseren zijn. Het is gerechtvaardigd om de vordering uit handen te geven als u zelf al alles heeft geprobeerd. Vertrouw op onze expertise, met een succespercentage van 93%.

 

De kosten

Voor u besluit uw factuur uit handen te geven, is het essentieel om volledig op de hoogte te zijn van de kosten die hiermee gepaard gaan. Neem daarom de tijd om te achterhalen wat de tarieven zijn voor het incasseren van uw openstaande factuur. Vaak wordt u verteld dat de kosten worden verhaald op de klant, maar het is ook belangrijk om te informeren naar de kosten als er geen verhaal mogelijk is op de klant. Wees dus niet bang om deze specifieke details te vragen.

No cure, No pay

Wanneer u op Google zoekt naar een incassobureau, zult u vaak de term “No cure No pay” tegenkomen. Dit suggereert dat u alleen betaalt als het incassobureau succes boekt. Echter, in de praktijk blijkt dit vaak anders te zijn; na het sluiten van het dossier kunnen er alsnog kosten bij u in rekening worden gebracht. Daarom is het van groot belang om altijd duidelijk te vragen naar de exacte voorwaarden van een incasso op basis van No cure No pay. Het is belangrijk om te beseffen dat niemand kosteloos werkt. Als uw klant verweer voert, kan het behandelen van uw incasso-opdracht onder de noemer “geen resultaat = geen kosten” veel tijd kosten, waardoor het dossier snel gesloten kan worden.

Uw belangen worden het beste behartigd door een incassopartner die in het buitengerechtelijke traject een laag kostenrisico biedt met transparante tarieven, zonder verborgen kosten. Bovendien moet deze partner u goed kunnen adviseren over de risico’s in het gerechtelijke stadium, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen.

Wat u zelf kunt doen

In de wereld van debiteurenbeheer kunnen situaties ontstaan waarin betalingen niet op tijd binnenkomen, maar dat gebeurt vaak niet met opzet. Soms kan een factuur verdwalen in het postverkeer, of misschien is de debiteur gewoon even weg op vakantie. In zulke gevallen is stilzitten niet de oplossing; het is juist belangrijk om actief contact te zoeken met de debiteur. Stuur vriendelijke herinneringen en aanmaningen, maar houdt u vooral verre van dreigementen of verhitte uitbarstingen. Die dragen namelijk niet bij aan een snelle betaling.

Als het u niet lukt om tot een oplossing te komen, hoeft u niet met uw handen in het haar te zitten. Overweeg in dat geval gerust om uw vordering uit handen te geven aan onze ervaren juristen!

 

Vordering uit handen geven aan onze juristen

Waar moet u verder nog op letten?

Indien u een vordering uit handen geeft kan het zo zijn dat uw zakelijke relatie hierdoor op spanning komt te staan. Aan de andere kant moet de relatie tegen een stootje kunnen. Wij doen regelmatig b2b incasso opdrachten, en merken dat veel relaties na een succesvolle incasso traject gewoon nog zaken met elkaar blijven doen.

Ook kunt u bij een nieuwe klant eerst een check doen bij de Kamer van Koophandel door te kijken of het bedrijf genoeg liquide middelen heeft. Of vraag een aanbetaling of de volledige factuur bedrag voor de eerste keer om het vertrouwen op te bouwen. Daarna kunt u natuurlijk op factuurbasis gaan werken.

 Zoek op Google met de bedrijfsnaam en de woorden “klachten”, “opgellicht” of “wandbetaler”. Hierdoor krijgt u dus al snel inzicht over hoe betrouwbaar het bedrijf is en wat mensen over het bedrijf zeggen. 

 

Wanneer mag u een vordering uit handen geven?

 Wanneer u een vordering uit handen mag geven is geheel afhankelijk van of uw debiteur een zakelijke of particuliere debiteur is. Voor partculiere debiteuren gelden er namelijk andere regels dan voor zakelijke debiteuren. Hieronder leggen wij de verschillen uit.

Zakelijke debiteur: U kunt na de overeengekomen betalingstermijn direct een vordering uit handen geven. Heeft u geen betalingstermijn afgesproken? Dan geldt er een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum. U hoef wettelijk gezien geen herinneringen en of aanmaningen te versturen, maar is natuurlijk wel netjes om te doen. 

Particuliere debiteur: Bij een particuliere debiteur is het wettelijke verplicht om om een zogenaamde WIK brief te sturen. Deze brief moet aan een aantal voorwaarden voldoen volgens de wet. Zo moet er in de brief de exacte hoogte staan van de incassokosten welke de debiteur verschuldigd is als deze niet binnen het gestelde termijn betaald. Ook moet er in de brief staan: “Ten laatste male wordt aan u de mogelijkheid gegeven om het openstaande bedrag alsnog te betalen binnen 14 dagen vanaf de dag nadat deze brief bij u is bezorgd/door u is ontvangen.” Stuur deze brief altijd aangetekend per post. U dient namelijk te kunnen bewijzen dat de ontvanger de brief heeft bereikt. 

 

Factuur uit handen geven?

Wilt u na het lezen van deze blog toch uw vordering uit handen geven aan één van onze juristen? Klik dan op onderstaande knop. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Onze juristen staan u graag te woord! 

 

Deel deze blog

Meer blogs