Intercash

Alles over de WIK brief

Home /

Alles over de WIK brief

Picture of Marc Tukker
Marc Tukker

Laatst bijgewerkt: 11 oktober 2025 | Door Marc Tukker, WKI-geregistreerd incasso specialist.

Heeft u een particuliere klant die de factuur niet betaald? Voordat u de vordering uit handen geeft aan een incassobsureau, dient u eerst een WIK brief te verzenden naar uw particuliere klant welke aan de wettelijke veriesten voldoet. In deze brief moet u ook de buitengerechtelijke incassokosten vermelden, die volgens de Wet Incassokosten (WIK) berekend en in rekening gebracht moeten worden als een debiteur niet tijdig betaalt. Dit is van groot belang, gezien u anders geen aanspraak kunt maken op de wettelijke incassokosten.

Wij zien helaas nog vaak brieven die niet aan de vereisten van de wet voldoen. Dit is zonde, gezien u dan nogmaals de brief moet opmaken en verzenden. Daarom geven wij in dit artikel uitgebreide informatie hoe een wettelijke WIK brief eruit moet zien, en hoe u deze dient te verzenden. Ook hebben wij voor u een grtais voorbeeld WIK brief gemaakt welke u onderaan dit artikel kunt downloaden, zodat u direct actie kunt ondernemen richting uw niet betalende klant.

Pagina inhoud

Wat is een WIK brief?

Voor velen is het onduidelijk hoe je een goede sommatiebrief schrijft die aan de wettelijke vereisten voldoet. Intercash helpt u daarom graag met het geven van de juiste informatie en tips om een goede sommatiebrief te kunnen schrijven.

Er is één belangrijk punt welke niet mag ontbreken in een sommatiebrief. U dient de schuldenaar altijd schriftelijk of per e-mail aan te zeggen dat hij in gebreke is gebleven. Met dit belangrijk punt valt of staat de gehele incassoprocedure.

Het is ook essentieel om een correcte WIK brief te sturen om aan uw wettelijke verplichtingen te voldoen en de kans op betaling te vergroten.

Voorafgaand aan het versturen van een sommatiebrief heeft u als het goed is al diverse stappen ondernomen. Bijvoobeeld het verzenden van de factuur aan uw debiteur, en herinneringen. Dat mag per post, e-mail of persoonlijk. Hiermee beweegt u de debiteur tot het betalen van de openstaande betaling.

Wat betekent WIK?

WIK staat voor de Wet Incassokosten. Deze wet is in het leven geroepen om particulieren te beschermen tegen onterecht hoge incassokosten en dubieuze incassoprocedures. De WIK-brief fungeert als een wettelijke laatste aanmaning die je aan een debiteur stuurt om betaling te verkrijgen binnen 14 dagen, zonder bijkomende incassokosten. Het is een cruciaal instrument om ervoor te zorgen dat de consument een eerlijke kans krijgt om de openstaande factuur te betalen voordat er extra kosten in rekening worden gebracht.

Waarom moet u een WIK brief verzenden?

Een Wik brief is een belangrijke en verplichte stap om aanspraak te kunnen maken op de wettelijke incassokosten indien u een incassobureau inschakeld. De wetgever heeft deze brief verplicht gesteld om de consument te beschermen tegen plotseling hoge extra kosten. Het is daarom van belang om deze brief standaard in uw bedrijfsvoering mee te nemen indien u met consumenten handeld. In veel gevallen is deze brief ook een goede laatste drukmiddel om uw particuliere klant te laten betalen.

Het is cruciaal om de WIK brief op het juiste moment te sturen, meestal na meerdere betalingsherinneringen. De ‘wik brief stuurt’ procedure biedt de klant een laatste kans om hun openstaande betalingen te voldoen zonder extra kosten.

Wanneer wordt de WIK brief gestuurd?

Een WIK brief wordt doorgaans verstuurd nadat je een of meerdere betalingsherinneringen hebt verzonden. Het fungeert als de laatste kans voor je klant om te betalen zonder extra kosten. Als je klant ook na 14 dagen nog niet heeft betaald, mag je een incassoprocedure starten. Dit maakt de WIK-brief een essentieel onderdeel van het incassoproces, omdat het de klant informeert over de mogelijke gevolgen van niet-betaling en hen een laatste mogelijkheid biedt om de openstaande factuur te voldoen.

Wat moet er in een WIK brief staan volgens de wettelijke vereisten?

Volgens de wet moet een WIK-brief aan bepaalde vereisten voldoen. Het is essentieel dat de brief die u verstuurt aan deze vereisten voldoet, anders is deze niet rechtsgeldig. De brief moet bijvoorbeeld duidelijk en begrijpelijk zijn geschreven. Rechters hebben in het verleden vorderingen van schuldeisers afgewezen vanwege vage zinnen zoals ‘Betaling binnen 14 dagen’. Daarom wordt een duidelijke formulering zoals ‘Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen vanaf de dag nadat deze brief bij u is bezorgd/door u is ontvangen’ aanbevolen door rechters. Verder moet u in de brief minstens het volgende opnemen:

  1. De exacte hoogte van de wettelijke incassokosten die u in rekening gaat brengen indien de klant de betaling niet binnen het gestelde termijn voldoet. Indien het bedrag ook maar één cent afwijkt van het wettelijk vastgestelde bedrag, kunt u geen aanspraak maken op de incassokosten.
  2. De betaaltermijn van 14 dagen die ingaat op de dag nadat de klant de brief heeft ontvangen.
  3. Het openstaande factuurbedrag, factuurnummer en factuurdatum van de onderstaande factuur.
  4. De orginele factuur achter de brief bijvoegen.
  5. Datum van dagtekening en plaats

Wik brief aangetekend versturen

Indien u een WIK brief verstuurt is het van groot belang dat u dit aangetekend verzendt. U dient namelijk te kunnen bewijzen dat de brief de ontvanger heeft bereikt en dat de ontvanger kennis heeft kunnen nemen van de inhoud van de brief. Indien u dit niet kunt bewijzen, zal er bij een eventuele gerechtelijke procedure geen aanspraak gemaakt kunnen worden op de wettelijke incassokosten en rente.

U kunt het dus per aangetekende post verzneden naar uw niet betalende klant. Doe dit altijd in een blanco envelop, zodat uw klant niet weet dat de brief van u afkomstig is en de brief weigert om in ontvangst te nemen. Indien u eerder gecommuniseerd heeft per mail met uw klant, mag u de brief ook per mail verzenden. Let hierbij wel op dat u een ontvangstbevestiging kunt overleggen dat de mail op de server van de klant is aangekomen.

Hoe wordt een WIK brief verstuurd?

Een WIK brief kun je op verschillende manieren versturen naar je klant. De meest gebruikelijke methoden zijn per fysieke brief of per e-mail. Je mag zelf bepalen hoe je de WIK brief naar je klant verstuurt, maar het is verstandig om de brief aangetekend te versturen. Door de WIK brief aangetekend te versturen, kun je aantonen dat de brief door de debiteur is ontvangen. Dit bewijs is cruciaal in een eventuele gerechtelijke procedure, omdat het aantoont dat de klant op de hoogte was van de betalingsverplichting en de mogelijke incassokosten.

De hoogte van de wettelijke incassokosten

In de WIK is een schaal opgenomen die bepaalt hoeveel incassokosten u maximaal kunt rekenen indien de klant de betaling niet voldoet. Dit is altijd een percentage van het openstaande bedrag. Indien u btw plichtig bent, moeten de incassokosten exclusief btw worden genoteerd, omdat deze kosten kunnen worden verrekend. Het minimumbedrag dat u mag rekenen is € 40,- en de maximale incassokosten bedragen € 6.775. Bij het incassokosten berekenen, moet u altijd minimaal € 40 aan incassokosten hanteren, ongeacht het percentage. Let op dat u de incassokosten wettelijk niet mag afronden. Vermeld altijd de incassokosten in uw laatste aanmaning tot op de cent nauwkeurig. De wettelijke staffel met de percentages vindt u in de onderstaande tabel. De maximale incassokosten zijn gebaseerd op een staffel die afhankelijk is van het openstaande factuurbedrag, met specifieke percentages voor verschillende schijven van dat bedrag.

Openstaand vordering Maximale incassokosten
Over de eerste € 2.500,- 15%
Over de volgende € 2.500,- 10%
Over de volgende € 5.000,- 5%
Over de volgende € 190.000,- 1%
Boven de € 200.000,- 0,5%

Wat zijn de gevolgen van niet-betaling?

Als je klant na het versturen van de WIK-brief nog steeds niet betaalt, kun je gebruikmaken van onze No Cure, No Pay incassoservice. Wij berekenen automatisch de incassokosten en wettelijke rente, die we bij jouw klant in rekening brengen. Het kan helaas voorkomen dat een debiteur niet reageert op de WIK-brief. In dat geval is het belangrijk om te weten welke juridische stappen je kunt ondernemen om alsnog betaling te verkrijgen. Het inschakelen van een incassobureau kan hierbij helpen, omdat zij de expertise hebben om de juiste juridische stappen te zetten en de openstaande vordering te innen.

Enkele tips voor het versturen van een WIK brief

Met onderstaande tips haalt u het maximale uit de brief. Ook voorkomt u dat u eventuele fouten maakt welke er toe kunnen lijden dat u geen aanspraak kunt maken op wettelijke incassokosten en rente. Het is belangrijk om buitengerechtelijke incassokosten correct te berekenen en in rekening te brengen als een debiteur niet tijdig betaalt, zoals vereist door de Wet Incassokosten (WIK).

Reken geen extra kosten

Het verzenden en opmaken van de brief kost tijd en moeite. Ook kost het u geld om de brief aangetekend te verzenden. Het kan daarom logisch lijken om extra administratiekosten in rekening te brengen bij uw klant. Dit kunt u beter niet doen, gezien het niet mag. Volgens de wet vallen deze kosten onder de incassokosten. Ook is de gedachte hierachter dat de wetgever de consument wil beschermen tegen plotseling extra kosten. Vermeld daarom alleen de wettelijke incassokosten in de brief die in rekening worden gebracht indien de klant niet binnen het gestelde termijn de betaling voldoet. Indien u btw-plichtig bent, noteer de incassokosten exclusief btw, omdat deze kosten kunnen worden verrekend. Als de btw niet verrekend kan worden, moeten de kosten inclusief btw worden genoteerd.

Stuur de brief zo snel mogelijk op

Indien u op de brief de datum van vandaag heeft vermeld, dient deze brief ook vandaag verzonden te worden. Wacht daarom niet te lang met het verzenden. Het is cruciaal om de WIK brief te sturen zodra de factuur niet betaald is, om zowel wettelijke redenen als om de kans op betaling te vergroten en de klantrelatie te behouden. Het termijn van de brief begint namelijk te lopen indien de brief in ontvangst is genomen door uw klant.

Veelgemaakte fouten bij het versturen van een WIK brief

Het opstellen en versturen van een WIK-brief lijkt eenvoudig, maar er worden vaak cruciale fouten gemaakt die tot vertraging of zelfs juridische problemen kunnen leiden. Een foute WIK brief is niet rechtsgeldig en kan ervoor zorgen dat je geen aanspraak kunt maken op de wettelijke incassokosten. Veelvoorkomende fouten zijn onder andere het niet correct vermelden van de betaaltermijn, het niet specificeren van het openstaande bedrag, en het niet aangetekend versturen van de brief. Het is belangrijk om de brief correct op te stellen en te versturen. Een incassobureau kan je hierbij helpen om ervoor te zorgen dat de WIK-brief aan alle wettelijke vereisten voldoet en je geen kostbare fouten maakt.

Gratis voorbeeld WIK brief

Met onze eenvoudig aan te passen WIK brief hoeft u zelf geen moeite te doen om er zelf één te maken. De voorbeeldbrief benadrukt het belang van de onderstaande factuur en de te nemen stappen als betaling uitblijft. Download het gratis voobeeld door hieronder op de knop te drukken, en onderneem direct actie.

WIK brief voorbeeld PDF

WIK brief voorbeeld WORD

Nog vragen of hulpt nodig bij uw brief?

Onze juristen staan u graag te woord om u verder te helpen! Of het nu gaat om juridisch advies of om een WIK brief te sturen, wij staan voor u klaar.

Bel ons op telefoonummer: 038 – 332 63 09

Direct een jurist met kennis aan de lijn

Gratis juridisch advies

Op werkdagen van 9:00 – 17:30 bereikbaar

Gratis voor ondernemers en ZZP-ers

 

Deel het bericht :

Direct contact?

Bel ons nu:

Michael C.
19:54 06 Oct 25
Intercash heeft me snel en vakkundig geholpen bij verschillende facturen die niet betaalt werden. Blij mee een aanrader.
Robin V.
07:53 25 Sep 25
Dit was mijn eerste ervaring met een incassobureau. Het contact verliep prettig en deskundig. Er werd in passende oplossingen gedacht. Een volgende keer ga ik zeker weer contact opnemen.
Anne S.
06:54 12 Sep 25
Zelf was ik er zenuwachtig om een incassobureau in te schakelen, maar ze stelde me helemaal gerust en ze nemen ook echt gelijk actie. Binnen een week is het geregeld
Swen R.
10:17 22 Aug 25
Als ondernemer heb je soms te dealen met wanbetalers. Gelukkig worden wij hierbij steevast goed geholpen door jullie. Hierbij mijn waardering, jullie zetten door waar andere stoppen. Echt top.
Tim Van D.
08:01 15 Aug 25
Eerste bericht: Mark kan niet luisteren en biedt daardoor weinig hulp.

Tweede bericht: Mark heeft me zojuist gebeld na deze review en heeft me bedreigd met het eraf halen van deze review. Hij zei als ik deze review niet eraf haal dan gaat hij een gerechtelijke procedures met me aan. Dit is een man die vrijheid van spreken ontneemt! De rating van intercash is nu een stuk begrijpelijker.

Derde bericht: bedankt voor je politiek correcte antwoord ik had gehoopt van een professioneel bedrijf dat dit ook telefonisch ter sprake zou zijn. Fijn dat je ook laat weten dat je erg goed bent in alle verantwoordelijkheid ook jouw eigen verantwoordlijkheid bij de klanten neerlegt. Tevens is het traject voor mij alleen maar gunstig want dan ben ik eerder van deze kosten af. Dan kan ik alles hebben betaald in één inplaats van twee jaar. Als het nog met een beter incasso bedrijf was zou het helemaal geweldig zijn. Om het nogmaals te proberen te verduidelijke voor jou Mark. De eerste fout vanaf mijn kant was het betalen doormiddel van een directe betaling naar het bekende rekeningnummer. Indien er bij het eerste gesprek goed was geluisterd vanaf jou kant. Dan had ik gelijk geweten dat de enige mogelijke manier om te betalen is via de link in de email. Fijn dat dit drie bellentjes en een bel naar de andere klant heeft moeten komen voordat dit ter verduidelijking werdt gebracht. Ik hoop dat dit duidelijk is zelfs voor jou. Anders hoor ik het graag zodat iedereen weet en begrijpt wat voor Incasso bedrijf dit is.
Marieke S.
11:12 06 Aug 25
Na veel stress helaas moeten kiezen voor een incassobureau. Wat ben ik blij dat ik voor intercash heb gekozen! Vanaf het inschakelen van jullie hulp was het binnen twee dagen geregeld. Er werd direct professioneel actie ondernomen.
Dirk van der H.
07:31 05 Aug 25
Ik kan helaas niks anders dan onvrede uiten over de werkwijze. Het bedrijf verschuilt zich achter b2b voorwaarde maar misleid zakelijke klanten wel degelijk.

Op de gehele aanmeldpagina wordt gesproken over no cure no pay wat ze afdoen als marketing term maar wat voor een consument ( en zakelijk klant) wel degelijk een belofte is. Nergens staan aanvullende voorwaardes vermeld tijdens het aanmelden. Enkel een algemene voorwaarde knop.

Na het sluiten van een mislukte casus krijg je direct de factuur binnen. Het slechte is nog dat er weken zonder reactie zijn geweest en vervolgens kwam het bericht we hebben geen gehoor gekregen. Tijdens een telefoon gesprek werd erg duidelijk dat onder de werkzaamheden een verkeerd bedrijf benaderd is. Dat zal uiteraard niet toegegeven worden maar dit was overduidelijk.

Erg jammer dat er op deze manier zaken gedaan worden.
Patience G.
10:41 10 Dec 24
Heel tevreden over deze samenwerking. Er werd daadkrachtig en professioneel gehandeld.
henri Z.
11:33 20 Nov 24
Snelle opvolging en duidelijke communicatie.
Ik kan iedereen dit bedrijf aanraden!
Steven S.
20:15 11 Nov 24
Zeer tevreden met de service van Intercash Incasso Juristen. Professioneel, snel en effectief in hun aanpak. Ze hielden me goed op de hoogte van de voortgang en zorgden voor een snelle en correcte afhandeling van mijn zaak. Deskundige en vriendelijke medewerkers die echt meedenken. Een aanrader voor iedereen die op zoek is naar betrouwbare incassohulp!
Youri N.
06:08 12 Oct 24
Dankzij Marc heb ik mijn betaling snel ontvangen! De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is echt opvallend. Ze nemen de tijd om naar mijn vragen te luisteren en houden me goed geïnformeerd over de voortgang. Ik ben erg tevreden en kan Intercash van harte aanbevelen!
Arend J.
17:21 25 Sep 24
Dankzij Marc heb ik snel mijn geld binnen gekregen! Zat eerst bij een ander incassobureau waar ik niet tevreden was. Nu super tevreden met intercash!
Renée B
13:39 31 Jul 24
De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is indrukwekkend. Ze stellen alles in het werk om een goede oplossing te vinden. Ze luisteren naar mijn vragen en zorgen ervoor dat ik op de hoogte blijf van de voortgang. Ik raad Intercash van harte aan.
Luc V.
07:15 08 Jul 24
Zeer kundig geholpen door Marc Tukker. Houd je goed op de hoogte tijdens het proces en heeft een voortvarende aanpak.
Meer beoordelingen

Graag persoonlijk contact?

Marc Tukker ervaren jurist bij Intercash

Marc Tukker

Jurist met 5+ jaar ervaring

Contact + bestand

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, doc, docx, txt, jpeg, eps, svg, Max. bestandsgrootte: 512 MB.

    Bel ons voor Advies

    Meer blogs