Het betaalgedrag in de verhuur- en groothandelssector vertoont een lichte stijging wanbetaling
In April 2025 zien we bij Intercash een stijging van het aantal dossiers uit de materieelverhuur en technische groothandel met gemiddeld 12% ten opzichte van Maart. Met name kleinere bedrijven (<10 fte) blijken trager te betalen dan normaal.
Volgens cijfers van Graydon is de gemiddelde betalingstermijn in de groothandel branche nu 34 dagen. In de verhuursector loopt de gemiddelde betalingstermijn momenteel op tot 56 dagen.
Tip: Wacht niet te lang met het ondernemen van actie. Het risico op oninbaarheid stijgt al na 30 dagen. Verstuur op tijd een ingebrekestelling of start direct een incasso traject bij ons. Wie het meeste en eerste druk zet, zal immers het eerst zijn vordering voldaan krijgen.
De juridische gevolgen van stilzitten bij wanbetaling
Veel ondernemers wachten te lang, soms uit loyaliteit of om de klantrealtie niet te willen schaden. Maar juridisch stilzitten kan je positie verzwakken en zelfs een signaal geven dat uw schuldenaar denkt dat u zich er niet zo druk om maakt.
Artikel 6:89 BW verplicht je namelijk om tijdig te klagen bij gebrekkige prestaties of niet-betalen. Doe je dat niet? Dan kun je je vordering verliezen.
Vooral in de verhuur van machines en voertuigen is dit van groot belang, waar mondelinge afspraken vaak niet goed vastliggen.
Advies: documenteer alles, reageer tijdig én wachte niet te lang met het inschakelen van een incassobureau bij een betalingsachterstand van uw debiteur.
Lees meer over onze zakelijke incasso oplossing op basis van no cure no pay
Een veel voorkomende klantvraag: hoe ver mag ik gaan met druk uitoefenen tegen mijn debiteur?
“Mag ik mijn klant blijven bellen of langsgaan als hij niet betaalt?”
Antwoord: Ja, maar er zijn natuurlijk grenzen. Volgens de ACM-richtlijnen mag druk niet uitmonden in intimidatie of stalking.
- Niet meer dan 1 belpoging per dag.
- Geen sociale media of privécontacten gebruiken om uw debiteur te benaderen.
- Niet dreigen met maatregelen die je niet (juridisch) kunt uitvoeren.
In ons incasso traject bellen wij namens uw onderneming uw klanten op met een juridische onderbouwing en proberen wij op een persoonlijke manier tot een oplossing te komen. Dat maakt indruk én voorkomt conflicten die ervoor kunnen zorgen dat het uw klantrelatie op het spel zet.
Een praktijkcase
€18.763,10 geïncasseerd voor technische groothandel die zelf de betaling niet binnen kreeg na meerdere pogingen.
Een technische groothandel uit Brabant benaderde ons in begin april met een openstaande factuur van €18.763,10 voor een projectlevering. Na diverse eigen herinneringen en aanmaningen bleef de betaling uit. Ook gaf de debiteur niet thuis na meerdere bel pogingen.
Onze aanpak:
Een juridische sommatie met ingebrekestelling verzonden per brief, e-mail, WhatsApp en SMS naar de betreffende debiteur.
We hebben direct telefonisch contact met debiteur gezocht, waarna de betreffende eigenaar ons terug heeft gebeld. Hij gaf te kennen de betaling nog niet te kunnen voldoen omdat hij ook zat te wachten op een betaling van zijn klant. Wij hebben de betreffende debiteur aangegeven dat het feit dat zijn klant de betaling nog niet heeft voldaan, niet het recht geeft om de betaling op te schorten. Daarnaast hebben wij de debiteur aangeraden om een laatste aanmaning te zenden naar zijn klant. Dit heeft zijn effect gehad, waarna de debiteur de vordering heeft voldaan aan ons kantoor.
→ Het resultaat: volledige betaling binnen 6 werkdagen, inclusief wettelijke handelsrente en wettelijke incassokosten.
Wanprestatie bij teruggestuurd gehuurd materieel
Stel: een klant retourneert het gehuurde materieel te laat én ook nog eens beschadigd. Je hebt niet alleen schade, maar ook gederfde inkomsten.
Volgens artikel 6:74 BW is de huurder dan aansprakelijk voor de volledige schade door wanprestatie, tenzij hij op zijn beurt overmacht kan aantonen.
Wat kun je eisen als schuldeiser?
- Je kan herstelkosten of vervangingswaarde eisen.
- De gederfde inkomsten door het niet kunnen verhuren van het materieel.
- Een contractuele boetes, mits duidelijk afgesproken in de overeenkomst of algemene voorwaarden.
Let op: Bewijs is cruciaal in deze zaken. Maak bij inname en aflevering altijd een rapport op met foto’s en laat dit rapport ondertekenen door uw klant.
Wilt u ook meer grip op je debiteuren?
Bij Intercash kies je voor incasso mét juridische kennis, zonder verplicht abonnement.
→ Dien nu een dossier in of vraag advies aan onze ervaren juristen.