Intercash

Veertiendagenbrief voor consument

Home /

Veertiendagenbrief voor consument

Picture of Marc Tukker
Marc Tukker

Laatst bijgewerkt: 11 oktober 2025 | Door Marc Tukker, WKI-geregistreerd incasso specialist.

Een veertiendagenbrief stuurt u indien de consument de factuur niet voldoet. In de veertiendagenbrief staat dat de consument nog veertiendagen de tijd heeft om de factuur te voldoen. Echter moet de veertiendagenbrief een aantal punten bevatten om rechtsgeldig te zijn en aanspraak te kunnen maken op de wettelijke rente en incassokosten.

In deze blog leest u alles over de veertiendagenbrief en vindt u een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken om naar uw debiteur te verzenden.

VEERTIENDAGENBRIEF NAAR CONSUMENT OF ZAKELIJKE DEBITEUR?

Er ontstaat vaak verwarring over de veertiendagenbrief met betrekking tot aan welke debiteur deze gezonden moet worden. Moet de veertiendagenbrief naar een consument of ook naar een zakelijke debiteur? Indien u een incassotraject wenst te starten bij een consument dient u eerst een veertiendagenbrief te zenden. Dit omdat een consument door de wetgever extra beschermd wordt. Zo moet er in de veertiendagen brief een fatale termijn van veertien dagen na ontvangst van de brief in staan en tevens de juiste hoogte van de incassokosten indien de consument niet binnen het gestelde termijn van veertien dagen voldoet. Bij een zakelijke debiteur is de veertiendagenbrief niet verplicht.

WANNEER MOGEN DE INCASSOKOSTEN IN REKENING WORDEN GEBRACHT?

Bij een consument mogen pas de incassokosten in rekening worden gebracht na de 14 dagen brief. Een consument is meer beschermd door de wetgever en mag dus niet zomaar overvallen worden met incassokosten. Daarom is het van groot belang de consument een juiste veertiendagenbrief te verzenden.

WANNEER GAAT HET TERMIJN VAN DE VEERTIENDAGENBRIEF IN?

Er zijn veel misverstanden wanneer het termijn van de 14 dagen ingaat voor de consument. Het is van groot belang dat het termijn voor nakoming juist in de veertiendagenbrief staat vermeld. De 14 dagen gaan pas namelijk in na dat de consument de veertiendagenbrief heeft ontvangen. We zien helaas veel dat het termijn onjuist gebruikt word in veel brieven. Indien het termijn niet juist in de veertiendagen brief vermeld staat kunt u geen aanspraak maken op incassokosten volgens de wetgever.

Wat moet ik vermelden op de veertiendagenbrief

Het termijn van veertiendagen gaat pas in nadat de consument de veertiendagen brief heeft ontvangen. Indien u de brief per post zou zenden is het zeker een dag onderweg totdat het de debiteur bereikt.

We zien vaak de volgende foute teksten in de veertiendagen brief staan van een klant:

“Betaling binnen 14 dagen na dagtekening”
“U dient binnen 14 dagen na verzending van deze brief te betalen”
“Betaling dienen we uiterlijk 14 dagen na heden te hebben ontvangen”

Bovenstaande teksten geven een onjuiste en onduidelijke termijn van de volledige 14 dagen waar de consument recht op heeft. De consument heeft namelijk op het moment dat de brief is verzonden nog geen kennis kunnen nemen van de 14 dagen.

Het is dus van groot belang dat uw veertiendagen brief de juiste tekst bevat waarin in de consument nog kan nakomen. Indien er een onjuiste tekst in staat kunt u namelijk geen aanspraak maken op de incassokosten. De rechter zal de incassokosten dan in zijn geheel afwijzen.

De juiste incassokosten vermelden in de veertiendagenbrief

In de veertiendagenbrief moet de juiste hoogte van de incassokosten vermeld staan. Wanneer de incassokosten niet of onjuist vermeld staan in de veertiendagen brief dan is de veertiendagenbrief niet geldig en kunt u geen aanspraak maken op de incassokosten.

De juiste verzending van de veertiendagenbrief

De wettelijke termijn van 14 dagen gaat pas in nadat de veertiendagen brief de consument heeft bereikt. Maar hoe weet u nu wanneer de consument uw veertiendagen brief heeft ontvangen?Indien u de brief per gewone post verstuurt gaat u er vanuit dat de brief na 1 a 2 dagen de consument heeft bereikt.

U moet kunnen bewijzen dat de consument de veertiendagenbrief heeft ontvangen. Daarom is het raadzaam de veertiendagen brief aangetekend te versturen en of te mailen met een leesbevestiging. Zo heeft u altijd bewijs dat het de ontvanger heeft bereikt.

Gratis voorbeeld veertiendagenbrief voor de consument

Wilt u zeker zijn dat u een juiste 14 dagen brief verzend naar uw debiteur? Intercash heeft een juiste voorbeeld van een veertiendagen brief voor u gemaakt welke u gemakkelijk kunt gebruiken voor uw debiteur. Hieronder kunt u de voorbeeldbrief gratis downloaden.

Deel het bericht :

Direct contact?

Bel ons nu:

Michael C.
19:54 06 Oct 25
Intercash heeft me snel en vakkundig geholpen bij verschillende facturen die niet betaalt werden. Blij mee een aanrader.
Robin V.
07:53 25 Sep 25
Dit was mijn eerste ervaring met een incassobureau. Het contact verliep prettig en deskundig. Er werd in passende oplossingen gedacht. Een volgende keer ga ik zeker weer contact opnemen.
Anne S.
06:54 12 Sep 25
Zelf was ik er zenuwachtig om een incassobureau in te schakelen, maar ze stelde me helemaal gerust en ze nemen ook echt gelijk actie. Binnen een week is het geregeld
Swen R.
10:17 22 Aug 25
Als ondernemer heb je soms te dealen met wanbetalers. Gelukkig worden wij hierbij steevast goed geholpen door jullie. Hierbij mijn waardering, jullie zetten door waar andere stoppen. Echt top.
Tim Van D.
08:01 15 Aug 25
Eerste bericht: Mark kan niet luisteren en biedt daardoor weinig hulp.

Tweede bericht: Mark heeft me zojuist gebeld na deze review en heeft me bedreigd met het eraf halen van deze review. Hij zei als ik deze review niet eraf haal dan gaat hij een gerechtelijke procedures met me aan. Dit is een man die vrijheid van spreken ontneemt! De rating van intercash is nu een stuk begrijpelijker.

Derde bericht: bedankt voor je politiek correcte antwoord ik had gehoopt van een professioneel bedrijf dat dit ook telefonisch ter sprake zou zijn. Fijn dat je ook laat weten dat je erg goed bent in alle verantwoordelijkheid ook jouw eigen verantwoordlijkheid bij de klanten neerlegt. Tevens is het traject voor mij alleen maar gunstig want dan ben ik eerder van deze kosten af. Dan kan ik alles hebben betaald in één inplaats van twee jaar. Als het nog met een beter incasso bedrijf was zou het helemaal geweldig zijn. Om het nogmaals te proberen te verduidelijke voor jou Mark. De eerste fout vanaf mijn kant was het betalen doormiddel van een directe betaling naar het bekende rekeningnummer. Indien er bij het eerste gesprek goed was geluisterd vanaf jou kant. Dan had ik gelijk geweten dat de enige mogelijke manier om te betalen is via de link in de email. Fijn dat dit drie bellentjes en een bel naar de andere klant heeft moeten komen voordat dit ter verduidelijking werdt gebracht. Ik hoop dat dit duidelijk is zelfs voor jou. Anders hoor ik het graag zodat iedereen weet en begrijpt wat voor Incasso bedrijf dit is.
Marieke S.
11:12 06 Aug 25
Na veel stress helaas moeten kiezen voor een incassobureau. Wat ben ik blij dat ik voor intercash heb gekozen! Vanaf het inschakelen van jullie hulp was het binnen twee dagen geregeld. Er werd direct professioneel actie ondernomen.
Dirk van der H.
07:31 05 Aug 25
Ik kan helaas niks anders dan onvrede uiten over de werkwijze. Het bedrijf verschuilt zich achter b2b voorwaarde maar misleid zakelijke klanten wel degelijk.

Op de gehele aanmeldpagina wordt gesproken over no cure no pay wat ze afdoen als marketing term maar wat voor een consument ( en zakelijk klant) wel degelijk een belofte is. Nergens staan aanvullende voorwaardes vermeld tijdens het aanmelden. Enkel een algemene voorwaarde knop.

Na het sluiten van een mislukte casus krijg je direct de factuur binnen. Het slechte is nog dat er weken zonder reactie zijn geweest en vervolgens kwam het bericht we hebben geen gehoor gekregen. Tijdens een telefoon gesprek werd erg duidelijk dat onder de werkzaamheden een verkeerd bedrijf benaderd is. Dat zal uiteraard niet toegegeven worden maar dit was overduidelijk.

Erg jammer dat er op deze manier zaken gedaan worden.
Patience G.
10:41 10 Dec 24
Heel tevreden over deze samenwerking. Er werd daadkrachtig en professioneel gehandeld.
henri Z.
11:33 20 Nov 24
Snelle opvolging en duidelijke communicatie.
Ik kan iedereen dit bedrijf aanraden!
Steven S.
20:15 11 Nov 24
Zeer tevreden met de service van Intercash Incasso Juristen. Professioneel, snel en effectief in hun aanpak. Ze hielden me goed op de hoogte van de voortgang en zorgden voor een snelle en correcte afhandeling van mijn zaak. Deskundige en vriendelijke medewerkers die echt meedenken. Een aanrader voor iedereen die op zoek is naar betrouwbare incassohulp!
Youri N.
06:08 12 Oct 24
Dankzij Marc heb ik mijn betaling snel ontvangen! De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is echt opvallend. Ze nemen de tijd om naar mijn vragen te luisteren en houden me goed geïnformeerd over de voortgang. Ik ben erg tevreden en kan Intercash van harte aanbevelen!
Arend J.
17:21 25 Sep 24
Dankzij Marc heb ik snel mijn geld binnen gekregen! Zat eerst bij een ander incassobureau waar ik niet tevreden was. Nu super tevreden met intercash!
Renée B
13:39 31 Jul 24
De combinatie van professionaliteit en persoonlijke aandacht bij Intercash is indrukwekkend. Ze stellen alles in het werk om een goede oplossing te vinden. Ze luisteren naar mijn vragen en zorgen ervoor dat ik op de hoogte blijf van de voortgang. Ik raad Intercash van harte aan.
Luc V.
07:15 08 Jul 24
Zeer kundig geholpen door Marc Tukker. Houd je goed op de hoogte tijdens het proces en heeft een voortvarende aanpak.
Meer beoordelingen

Graag persoonlijk contact?

Marc Tukker ervaren jurist bij Intercash

Marc Tukker

Jurist met 5+ jaar ervaring

Contact + bestand

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
    Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, doc, docx, txt, jpeg, eps, svg, Max. bestandsgrootte: 512 MB.

    Bel ons voor Advies

    Meer blogs